FANDOM

Chaosamano
Chaos-map
Angielski: "But I will be reborn once more. So even as you die, again and again, I shall return. Born again in this endless cycle I have created!"
Polski: "Lecz ja odrodzę się ponownie. Więc podczas gdy wy będziecie umierać, raz po razie, ja będę powracał. Narodzony ponownie w tym niekończącym się cyklu, który stworzyłem!"
—Chaos

Chaos (カオス, Kaosu?) jest antagonistą i ostatecznym bossem oryginalnego Final Fantasy. Jest on wcieleniem Garlanda, występującym 2,000 lat przed akcją Final Fantasy. Wojownicy Światła podróżują do przeszłości i znajdują tam Garlanda. Przekształca się on w Chaosa i atakuje, lecz ostatecznie zostaje pokonany.

FabułaEdytuj

Uwaga spoiler: Poniżej znajdują się szczegóły na temat fabuły i/lub zakończenia. (Pomiń sekcję)

Zakończenie gry ujawnia, że 2,000 lat przed rozpoczęciem jej akcji niezmierzona nienawiść Garlanda dała początek Czterem Demonom Żywiołów: (Lichowi, Marilith, Krakenowi oraz Tiamat).

2,000 lat później staje się on łajdackim rycerzem, który porywa księżniczkę Cornelii, oferując jej życie w zamian za oddanie mu królestwa. Jednak jego plany zostają zniweczone przez Wojowników Światła, którzy pozornie zabijają go podczas ratowania księżniczki w ruinach Chaos Shrine. Tuż przed śmiercią zostaje jednak wysłany 2,000 lat wstecz przez Cztery Demony Żywiołów. Po dotarciu do przeszłości wysyła on je do teraźniejszości, by dokonały masowego zniszczenia. Te czynności wytwarzają pętlę czasową, która pozwala Garlandowi żyć wiecznie i w pewnym momencie stać się Chaosem.

FFI Party face Chaos

Drużyna zmierza się z Chaosem.

Wojownicy Światła powracają do zrujnowanej Świątyni Chaosa żeby użyć przywrócone Kryształy do podróży dwa tysiące lat wstecz, gdzie spotykają Garlanda, który ich pamięta i z pomocą Demonów przekształca się w Chaosa, by dokonać zemsty. Zostaje on pokonany przez Wojowników Światła, co powoduje zniszczenie pętli czasowej, która utrzymywała jego istnienie, i koniec płynącego od niego zagrożenia. Pod koniec gry, gdy Wojownicy powracają do swoich czasów, pojawia się wzmianka, że Garland czeka na nich, co jest potwierdzeniem, że postać ta wciąż istnieje, tak jak przed obecnością pętli czasowej.

WalkaEdytuj

Chaos FF-PSP
Główny artykuł: Chaos (boss w Final Fantasy)

Chaos jest zawsze ostatnim bossem w grze. Podczas gdy w wersji NES walce towarzyszy standardowy motyw muzyczny ("Battle Scene"), to nowsze edycje wprowadzają nową muzykę ("Last Battle"), a także podniesiony poziom trudności potyczki.

GaleriaEdytuj

EtymologiaEdytuj

[przeglądaj  · edytuj  · wyczyść]Chaos odnosi się do bezkształtnego lub próżniowego stanu poprzedzającego powstanie wszechświata lub kosmosu w mitologi greckiej, a dokładniej do wstępnej "przerwy" powstałej przez oddzielenie nieba od ziemi.

CiekawostkiEdytuj

  • Chaos jest często pamiętany przez swoją godną uwagi animację śmierci, która ukazywała, jak rozpadał się on po swojej porażce. Było to dość innowacyjnym zjawiskiem w grach na NES. Taki styl śmierci powtórzono w przyszłych grach w przypadku ostatecznych bossów, takich jak Neo Exdeath w Final Fantasy V, Kefka w Final Fantasy VI oraz Safer∙Sephiroth w Final Fantasy VII. Zerwano jednak z tą konwencją w Final Fantasy VIII, gdzie Ultimecia trzęsła się w kolisty sposób, a jej zanikanie przypominało zakłócenia statyczne. Wspomniany na początku styl powrócił w postaci śmierci Yu Yevona i potworów typu Weapon (Broń) w Final Fantasy X i Final Fantasy X-2.
  • Demoniczny wygląd Chaosa mógł być inspirowany ilustracjami Szatana (Diabła lub Lucyfera) autorstwa Gustave Doré, które można znaleźć w poemacie Johna Miltona pt. Raj Utracony (Paradise Lost).
  • "Kopie" wspomniane w jego karcie CollectaCard w Theatrhythm Final Fantasy to prawdopodobnie Cztery Demony, ponieważ to one były wytworem nienawiści Garlanda. Mógł to także być błąd w tłumaczeniu, gdyż w Japonii Demony są znane także jako "Chaosy", co mogło doprowadzić do pomyłki zespołu tłumaczy. Odsłona "Curtain Call" wspomnianej gry potwierdziła teorię o pomyłce tłumaczy, gdyż wyraz "copies" (kopie) zamieniono tu na "Four Fiends".

Zobacz takżeEdytuj

Więcej z Fandomu

Losowa wiki