FANDOM

Entertainment Software Rating Board to nienastawiona na zyski, samorządowa organizacja, która publikuje oceny*, ustala wytyczne reklamy* oraz oferuje internetowe praktyki prywatności* dla przemysłu gier wideo w Stanach Zjednoczonych i Kanadzie. Została założona w 1994 przez Electronic Software Association*. Do tej pory tylko jedna gra Final Fantasy została sklasyfikowana jako "Mature" (dojrzali), a żadna nie zaliczyła się do grupy "Adults Only" (tylko dorośli). Decyzja o utworzeniu ESRB zapadła z powodu obecności zabójczych ciosów "fatality" w Mortal Kombat oraz podobnych animacji w innych brutalnych grach, które istniały w tamtym okresie.

KlasyfikacjaEdytuj

ESRB posiada 7 ocen ogólnych oraz 32 "Opisy treści" ("Content Descriptors"). W zależności od swojej charakterystyki, niektóre gry mogą mieć ograniczoną dostępność. Poniżej znajdują się wytyczne, na podstawie których ocenia się poszczególne gry.

Doradcze oceny treściEdytuj

Gry otrzymujące jedną z poniższych ocen są sprzedawane bez żadnych ograniczeń:

Ratingsymbol rp
Rating Pending (oczekujący na ocenę)

Tytuły wymienione jako RP (Rating Pending) zostały wysłane do ESRB i oczekują na ostateczną ocenę. Symbol ten pojawia się tylko w reklamach przed premierą gry. Zwiastuny gier, w których może występować przemoc, mogą zawierać następującą informację: "Może zawierać treść nieodpowiednią dla dzieci" ("May contain content inappropriate for children").

Ratingsymbol ec
Early Childhood (wczesne dzieciństwo)

Tytuły ocenione jako EC (Early Childhood) zawierają treść dozwoloną dla osób w wieku 3 lat i starszych. Nie posiadają żadnego materiału, który rodzice mogliby uznać za nieodpowiedni.

Ratingsymbol e
Everyone (wszyscy)

Tytuły ocenione jako E (Everyone) posiadają treść dozwoloną dla każdego wieku. Pozycje zaliczające się do tej kategorii mogą zawierać minimalny poziom przemocy (kreskówkowa, fantastyczna, itp.) z rzadkimi przypadkami użycia lekko nieobyczajnego języka.

Ratingsymbol e10
Everyone 10+

Tytuły ocenione jako E10+ zawierają treść, która może być dozwolona dla osób w wieku 10 lat i wzwyż. Pozycje w tej kategorii mogą zawierać nieco więcej przemocy oraz lekko nieobyczajnego języka, a także minimalne zastosowanie sugestywnych motywów.

Ratingsymbol t
Teen (nastolatkowie)

Tytuły sklasyfikowane jako T (Teen) zawierają treść dozwoloną dla osób w wieku 13 lat i wzwyż. Pozycje w tej kategorii mogą zawierać treści erotyczne, przemoc, sugestywne motywy, ordynarny humor, minimalną ilość krwi, symulację hazardu oraz rzadkie stosowanie wulgaryzmów.

Jest to najwyższa ocena nie nakładająca żadnych ograniczeń i najczęstsza występująca w grach Final Fantasy w Stanach Zjednoczonych i Kanadzie. Pierwsza gra z pobocznej serii Crystal Chronicles również została oceniona jako T, lecz w tamtym okresie nie wprowadzono jeszcze oceny E10+. Kolejne gry z tej serii otrzymały już ocenę E10+, jako że miały one być skierowane do młodszych odbiorców niż w przypadku głównej serii.

Oceny dla treści o ograniczonej dostępnościEdytuj

Gry otrzymujące poniższe oceny mają narzuconą prawnie ograniczoną dostępność i mogą je kupić tylko osoby spełniające odpowiednie wymagania wiekowe:

Ratingsymbol m
Mature (dojrzali)

Tytuły z oceną M (Mature) posiadają materiał dozwolony dla osób w wieku 17 lat i powyżej. Gry w tej kategorii mogą zawierać intensywną przemoc, krew, treści erotyczne i/lub wulgaryzmy. Gracze poniżej 17 lat nie mogą zdobyć tych gier, chyba że posiadają zgodę rodziców. Jeżeli mają co najmniej 17 lat to dla potwierdzenia muszą okazać swój dowód tożsamości. Final Fantasy Type-0 jest jedyną grą w serii, która otrzymała taką ocenę.

Ratingsymbol ao
Adults Only (tylko dorośli)

Tytuły z oceną AO (Adults Only) posiadają zawartość odpowiednią tylko dla osób w wieku 18 lat i starszych. Pozycje w tej kategorii mogą zawierać dużo scen o intensywnej przemocy i/lub materiały mocno erotyczne i nagość. Podobnie jak w przypadku oceny M, gracze muszą okazać dowód tożsamości, żeby nabyć takie gry. Do tej pory tylko około 28 gier otrzymało taki wynik.

Opisy treściEdytuj

Poza ocenami ogólnymi podanymi z przodu pudełka, ESRB stosuje również bardziej szczegółowe "opisy treści" z tyłu pudełka z grą wideo. Pełną listę w języku angielskim można znaleźć tutaj*.

W zależności od rodzaju gry, w której stosowane są takie opisy, oraz wieku gracza, może być konieczny nadzór rodziców (jednak większość gier Final Fantasy posiada ocenę T, która jest najwyższą oceną nie narzucającą żadnych ograniczeń).

W Stanach Zjednoczonych powszechnie stosuje się edycję materiału w celach cenzury, ze względów kulturowych jest ona często bardziej surowa, niż w Japonii; motywy mroczniejsze, przeznaczone dla osób dojrzałych są często zmieniane dla amerykańskich odbiorców (dla dodatkowych informacji odwiedź artykuł o lokalizacji gier firmy Square Enix).

Zobacz takżeEdytuj

  • CERO, japoński system oceniania gier wideo.
  • Australian Classification Board, australijski system oceniania.
  • PEGI, europejski system oceniania gier wideo.
  • ELSPA, były brytyjski system oceniania gier wideo, zastąpiony przez PEGI.

Linki zewnętrzneEdytuj

Więcej z Fandomu

Losowa wiki