FANDOM

FFIVEscape.png

Drużyna z Final Fantasy IV ucieka z losowej potyczki.

Escape (とんずら, Tonzura?) (Ucieczka), znana również jako Run (Bieg), Flee (Uciekać) lub Runaway (にげる, Nigeru?) (Ucieczka), to komenda w serii Final Fantasy. Umożliwia ona postaciom w drużynie podjęcie próby ucieczki z losowej potyczki.

Najczęstszym sposobem na ucieczkę z losowej potyczki jest wciśnięcie dwóch przycisków na kontrolerze do gry lub konsoli. W grach na PlayStation robi się to poprzez jednoczesne wciśnięcie przycisków R1 oraz L1. Tytuły na konsolę Game Boy Advance wymagają jednoczesnego wciśnięcia przycisków R oraz R.

W Final Fantasy XII komendę tę aktywuje się przez trzymanie przycisku R2 w trakcie ucieczki od przeciwnika, a w remake'u Final Fantasy IV na Nintendo DS robi się to przez przytrzymanie przycisku R. W Final Fantasy Tactics Advance występuje specjalna opcja ucieczki w menu walki. Po ucieczce misja w tej grze zostanie uznana za nieudaną, a sama walka będzie przegrana.

Podobnie jak w przypadku umiejętności Flee, Escape można użyć tylko podczas losowej potyczki ze zwykłymi przeciwnikami. Gracz nie może uciec od przeciwników istotnych z punktu fabuły lub od bossów, istnieją jednak nieliczne wyjątki.

Przebieg ucieczki różni się w zależności od gry. W niektórych tytułach, kiedy jedna postać ucieknie, to zrobi to również reszta drużyny. W innych grach każda postać ucieka osobno i walka nie skończy się dopóki wszyscy członkowie drużyny nie uciekną lub zostaną znokautowani.

Zobacz także: Flee

WystępowanieEdytuj

Final FantasyEdytuj

Gracz może wybrać osobno dla każdej postaci, czy ma ona uciekać, czy też walczyć dalej. Jeżeli zostaną wciśnięte obie łopatki kontrolera, to cała drużyna zacznie uciekać. Jeżeli jednej postaci uda się uciec, to reszta drużyny ucieknie razem z nią.

Ucieczka zawsze zakończy się powodzeniem w przypadku ataku wyprzedzającego i będzie niemożliwa w walkach, z których nie da się uciec. Ucieczka się powiedzie, jeżeli spełniona zostanie następująca zależność:

Szczescie > (0...[Poziom + 15])

Ucieczka w wersji NES nie działa prawidłowo i wykorzystuje inne wartości niż poziom uciekającej postaci:

  • Miejsce 1: bajt statusu postaci zajmującej 3. miejsce.
  • Miejsce 3: Identyfikator jednostki, która atakuje jako trzecia, jego wartość zawiera się w przedziale 0-8, albo 128-131.
  • Miejsce 4: Zależy od cyfry jedności w wartości HP postaci zajmującej 4. miejsce i zawiera się w przedziale 128-137.

W takiej sytuacji postacie zajmujące 1. lub 2. miejsce zazwyczaj uciekną, jeżeli ich szczęście będzie wynosiło co najmniej 15, a postacie na 3. lub 4. miejscu, jeżeli ich status będzie normalny. Przeciwnicy mogą zawsze uciec w każdej walce.

Uciekną, jeżeli spełnione zostanie równanie:

Morale - 2*[PoziomLidera] + (0...50) < 80

Więcej z Fandomu

Losowa wiki