FANDOM

Uematsu.jpg

Nobuo Uematsu.

Angielski: "As we brought out a masterpiece to the world [...], we asked ourselves, "Can we really fight 24 hours?" And the answer was, "We will fight 8,760 hours! Huff, huff, huff, huff.""
Polski: "Gdy ukazaliśmy światu arcydzieło [...], zadaliśmy sobie pytanie: "Czy naprawdę jesteśmy w stanie walczyć 24 godziny?" A odpowiedź brzmiała: "Będziemy walczyć 8,760 godzin! Huff, huff, huff, huff.""
—Nobuo Uematsu, wkładka muzyczna albumu Final Fantasy V: Original Sound Version

Nobuo Uematsu (植松 伸夫) to płodny kompozytor muzyki do gier video, najlepiej znany przez swój wkład w serię Final Fantasy.

BiografiaEdytuj

Nobuo Uematsu urodził się 21 marca 1959 roku w japońskiej miejscowości Kochi, znajdującej się w prefekturze o tej samej nazwie. Zaczął grać muzykę w wieku dwunastu lat, kiedy to, inspirowany Eltonem Johnem, samemu nauczył się grać na pianinie.[1] Swoją profesjonalną karierę rozpoczął po ukończeniu Kanagawa University, tworząc muzykę do reklam. Dołączył do Square Co., Ltd. w 1986 i zaczął tam komponować muzykę do gier video. W 2004 roku rozstał się ze Square (w tamtym czasie już Square Enix). W czasie tych osiemnastu lat Uematsu skomponował muzykę do ponad trzydziestu gier, w tym w szczególności do serii Final Fantasy, pierwszych dwóch gier z serii SaGa oraz kilku z serii Chrono Trigger. W 2004 Uematsu założył firmę Smile Please, Ltd. i wciąż komponuje muzykę do gier video, a także organizuje koncerty ze swoją twórczością.

Poza tworzeniem muzyki do gier video, Uematsu skomponował tytułową piosenkę do anime Oh My Goddess! oraz dla czołowych japońskich piosenkarek: Emiko Shiratori i RIKKI. Przez kilka lat pisał też dla magazynu Weekly Famitsu cykl artykułów o nazwie "Nobuo Uematsu no Minna Sounano?".

Nobuo Uematsu.jpg

Młody Uematsu.

Piosenka "Eyes on Me" z Final Fantasy VIII, którą napisał i która została zaśpiewana przez divę popu z Hong Kongu, Faye Wong, sprzedała się w rekordowej ilości 400,000 kopii. Zwyciężyła także w plebiscycie "Song of the Year (Western Music)" na gali 14th Annual Japan Gold Disc Awards w 1999. Wtedy to po raz pierwszy piosenka z gry video uplasowała się na pierwszym miejscu w tym konkursie. Nobuo został również uhonorowany tytułem "innowatora" w rankingu "Time 100: The Next Wave - Music" magazynu Time.

Kompozycje Uematsu do Final Fantasy zostały po raz pierwszy zagrane na żywo w 2003, w wykonaniu jego zespołu, The Black Mages, na targach GC Games Convention w Lipsku, w Niemczech. Potem jego muzyka była odtwarzana w 2004, na trasie koncertowej "Tour de Japon: Music from Final Fantasy", którą zorganizowano po sukcesie albumu "20020220 music from Final Fantasy". Później odbyła się również seria amerykańskich koncertów o nazwie "Dear Friends -Music from Final Fantasy-". Jego twórczość odegrano także na koncercie "VOICES: Music from Final Fantasy", który miał miejsce w hali targowej Pacifico Yokohama w 2006. Kompozytor potwierdził swój udział i stworzył czołową piosenkę do koncertu "PLAY! A Video Game Symphony", którego trasa przebiegała w różnych miejscach na świecie między latami 2006 i 2010.

W maju 2010 został ogłoszony nowy album Nobuo Uematsu, który zawiera niektóre z jego utworów zagrane przez pianistę klasycznego, Benyamina Nussa. Premiera tego albumu nastąpiła 17 września 2010 i był to pierwszy raz, kiedy uznana wytwórnia muzyki klasycznej wydała płytę z muzyką z gier video.

Prace muzyczne w seriiEdytuj

Nobuo-sama.png
Gra Rola Uematsu
Final Fantasy Kompozytor
Final Fantasy II Kompozytor
Final Fantasy III Kompozytor
Final Fantasy IV Kompozytor
Final Fantasy V Kompozytor
Final Fantasy VI Kompozytor
Final Fantasy VII Kompozytor
Final Fantasy VIII Kompozytor
Final Fantasy IX Kompozytor
Final Fantasy X Kompozytor (z Masashim Hamauzu i Junyą Nakano)
Final Fantasy XI Kompozytor (z Naoshim Mizutą i Kumi Tanioką)
Final Fantasy XII Kompozytor (z Hitoshim Sakimoto)
Final Fantasy XIV Kompozytor
Final Fantasy VII: Advent Children Kompozytor
Final Fantasy Tactics Advance Kompozytor głównego motywu
The Final Fantasy Legend Kompozytor
Final Fantasy Legend II Kompozytor (z Kenjim Ito)

CiekawostkiEdytuj

Nobuo Uematsu's sprite from Final Fantasy IV Advance.
  • Nobuo Uematsu pojawia się jako Hummingway w Developer's Office w oryginalnym Final Fantasy IV, gdzie proponuje drużynie lekcje muzyki. Pojawia się później w nowym Developer's Office w remake'ach 3D jako farmer o zitalizowanym pseudonimie "Nobio Uemaccino".

Linki zewnętrzneEdytuj

PrzypisyEdytuj

Więcej z Fandomu

Losowa wiki