FANDOM

Paradigm (jap.: オプティマ, Optima) to kombinacja od jednej do trzech postaw w Final Fantasy XIII. Gracz może ustawić do sześciu zestawów z sześciu możliwych Paradigm'ów poza bitwą. Podczas walki gracz może w dowolnym momencie zmienić zestaw używając L1 (PlayStation 3)/LB (Xbox 360). Akcja ta jest również znana jako Paradigm Shift (jap.: オプティマチェンジ, Optima Change). Jeśli są one używane odpowiednio, Paradigm'y mogą pomóc graczowi w szybszym zakończeniu bitwy, co poskutkuje szybszym napełnieniem się paska TP i większą szansą na opuszczenie materiałów przez przeciwników.

PostawaEdytuj

Postawy (ロール, Roru) są systemem gry unikalnym dla Final Fantasy XIII. System jest podobny do systemu klas, jednakże zaszły wielkie zmiany, które spowodowały skupienie w jednej postawie zdolności kilku klas. Nazwy zostały zmienione pomiędzy japońską a angielską wersją gry:

Każda postać ma z początku narzucone postawy, jednak w pewnym momencie mogą swobodnie zmieniać je pomiędzy bitwami.

UstawieniaEdytuj

Z sześcioma postawami i maksymalnie trzema postaciami aktywnymi podczas bitwy jest możliwe ustawienie 83 zestawów. Możliwości są pokazane w poniższych tabelach.

Nazwy ujęte w nawiasach to dosłowne tłumaczenia z wydania japońskiego.

PojedynczyEdytuj

Nazwa Postawa Opis
Wojownik
アタッカー (Attacker)
Wojownik Atakuje przeciwników w celu zadania jak największej liczby obrażeń.
Niszczyciel
ブラスター (Blaster)
Niszczyciel Atakuje przeciwników w celu jak najszybszego naładowania paska Stagger.
Obrońca
ディフェンダー (Defender)
Obrońca Przyciąga uwagę przeciwników i broni przed ich atakami.
Dywersant
ジャマー (Jammer)
Dywersant Skupia się na osłabieniu przeciwników.
Synergetyk
エンハンサー (Enhancer)
Synergetyk Skupia się na podwyższeniu zdolności ofensywnych i defensywnych.
Medyk
ヒーラー (Healer)
Medyk Koncentruje się na leczeniu.

PodwójneEdytuj

PotrójneEdytuj

CiekawostkiEdytuj

EtymologiaEdytuj

"Zmiana paradygmatu" to znaczna, fundamentalna zmiana poglądów, zwłaszcza w nauce.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki