FANDOM

Save Point and Shop FFXIII

Save Station w Final Fantasy XIII.

Save Point (セーブポイント, Sēbu Pointo?) (Punkt Zapisu) jest wykorzystywany w serii Final Fantasy, podobnie jak karczmy, jako miejsce, gdzie można zapisać stan gry i wyleczyć MP i HP drużyny przez postawienie namiotu, kabiny (ang. cabin), chatki lub domu (ang. house). Mapa Świata jest zazwyczaj jednym wielkim punktem zapisu, gdyż można na niej zapisać grę w dowolnym momencie. W odróżnieniu od tego, miasta i lochy posiadają określone punkty zapisu, które gracz musi aktywować poprzez dotknięcie lub stanięcie na nich.

Punkty zapisu pojawiają się zwykle przed szczególnie trudnymi punktami w lochach, jako miejsce na odpoczynek po wielu walkach lub tuż przed potyczką z bossem. Począwszy od Final Fantasy X, punkty zapisu automatycznie leczą HP i MP drużyny oraz usuwają z niej wszelkie negatywne statusy, nie wykorzystując przy tym namiotu. Sprawiło to, że wykorzystywanie karczm w grach stało się zbędne. W niektórych grach istnieje możliwość zapisu stanu na końcu każdego dysku i podczas konkretnych punktów w fabule.

Funkcja Quicksave (Szybki zapis) pojawiła się w remake'ach starszych gier Final Fantasy (a także Final Fantasy Tactics Advance) na przenośne konsole. Pozwala ona na wstrzymanie rozgrywki oraz jej kontynuację w dowolnym momencie, przy czym taki zapis jest tylko tymczasowy (tzn. dane te zostają usunięte po wczytaniu gry). Z tego powodu, jeśli drużyna przegra w bitwie, gra nie powróci do zrobionego wcześniej szybkiego zapisu (który został już usunięty) i zamiast tego gracz będzie musiał wczytać swój ostatni pełny zapis gry lub zacząć nową rozgrywkę, jeżeli nie posiada żadnych zapisów. W Final Fantasy IV i Final Fantasy V na platformy iOS/Android, gra jest automatycznie zapisywana po każdej walce lub kiedy gracz przechodzi do innego obszaru.

Poza tym, w Final Fantasy i Final Fantasy II na PlayStation, a także w częściach od czwartej do szóstej, istnieje funkcja o nazwie Memo Save. Memo Save zapisuje stan gry na pamięci RAM konsoli. Taki zapis pozostaje nienaruszony aż do momentu odłączenia konsoli od zasilania lub resetu systemu. Funkcja ta jest przydatna ze względu na ograniczoną ilość punktów zapisów w tych grach lub ich całkowity brak w przypadku pierwszych dwóch odsłon.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki