W większości gier RPG, nie tylko gry Final Fantasy, statystyki są używane by pokazywaćjak dana postać jest silna. Statystyki są odzwierciedlane poprzez liczby i pokazują ile obrażeń postać może przyjąć od przeciwnika, lub mu zadać. W miarę wzrostu poziomu, statystyki rosną. Różnym klasy i rasom statystyki różnie wzrastają. Na przykład, Paladyni mają niską szybkość, kiedy Ninja i Asasyni dużą.

Rodzaje statystyk Edytuj

  • Poziom (ang. Level): Poziom postaci jest ważnym punktem postaci, gdyż statystyki wzrastają wraz z nim. Na przykład, postać z niskim poziomem jest uznawana za słabszą niż wysokopoziomowa. Poziom rośnie raz, chyba, że znaczna ilość Punktów Doświadczenia/Punktów Zdolności zakumuluje się na raz. Poziom również wpływa na ilość obrażeń zadawanych przeciwnikowi wraz z innymi statystykami w większości gier Final Fantasy. W miarę, gdy postać zdobywa poziomy, postaci tej rosną poniższe statystyki.
  • Punkty Życia (ang. Hit Points, HP): Punkty Życia determinują zdolność postaci do udziału w walce. Kiedy zaatakowana, otrzymane obrażenia są odejowane od aktualnego HP. Kiedy ta wartość osiągnie "0", dana postać mdleje i nie może już uczestniczyć w walce. Niektóre przedmioty takie jak Potion'y i większość zdolności Białego Maga mogą odnowić HP. Phoenix Down'y mogą ożywić omdlałą osobę, z reguły z połową jej maksymalnego HP.
  • Punkty Magii (ang. Magic/Mana Points, MP): Punkty Magii są zużywane wtedy, gdy postać rzuca zaklęcie lub używa specjalnych zdolności. Czarni, Biali, Błekitni i Czerwoni Magowie zazwyczaj używają ich w swych zdolnościach. W niektórych grach odnawia się samo. Czasami przedmioty lub punkty odpoczynku są potrzebne, by znów się zregenowały.
  • Punkty Doświadczenia (ang. Experience Points, Exp./EXP): Punkty doświadczenia służą postaci do zwiększenia poziomu. By zwiększyć poziom danej postaci określona liczba punktów doświadczenia jest potrzebna. Wartość ta jest rzadko stała, gdyż u każdej postaci są inne wymagania. Wrogowie dają punkty doświadczenia w chwili, gdy są pokonani, i generalnie Bossowie dają wielkie ich ilości lub nic. Na końcu walki wszystkie postacie dostają tyle samo punktów doświadczenia (choć nie jest to regułą).
  • Punkty Zdolności (ang. Ability Points, AP): Punkty zdolności są zdobywanr na końcu walki, kiedy jest ona wygrana. W większości gier AP służy postaciom do nauki zdolności. Generalnie jest tak, że im silniejszy przeciwnik tym więcej dostanie się AP.
  • Moc Ataku (ang. Attack Power, również Strength): Moc ataku pokazuje jakie obrażenia zada komenda Atak danej postaci. Jest związana z Obroną przeciwnika i determinuje ile obrażeń zostanie zadanych, jeśli takie będą.

Więcej z Fandomu