FANDOM

Systemy bitewne są głównym silnikiem dla walk pomiędzy bohaterami a wrogami w serii Final Fantasy. Kilka pierwszych gier posiadało proste systemy bitewne, ale były one wciąż zmieniane na coraz to bardziej realistyczne wraz z rozwojem serii. Nowsze gry zawierają bardziej skomplikowane systemy bitewne, które wymagają przemyśleń ze strony gracza. Generalnie są ważną częścią gry, jak również pozwalają graczowi rosnąć w siłę, zdobywać nowe umiejętności, nabywać nowych przedmiotów i rozwój w fabule.

Większość walk opiera się na bohaterach wykonujących czynności, kładąc głównie atakowanie fizyczne przeciwnika czy też rzucanie zaklęć, by pokonywać oponentów poprzez zmniejszanie ich ilości HP, co może spowodować śmierć przeciwnika. Są pewne wyjątki sprawiające, że dana walka nie może być doprowadzona do zwycięstwa. Bitwa byłaby toczona do, z góry ustalonego, momentu, np. ilość wykonanych ruchów, ucieczka bohaterów z pola bitwy, lub przegrana kompanii z powodu fabuły.

Na typowym ekranie bitewnym są wyświetleni bohaterowie i przeciwnicy, z którymi jest toczona bitwa i wyświetlone ich imię wraz z podsrawowymi statystykami używanych przez każdą jednostkę w danym ruchu. Te statystyki obejmują HP, MP i różne mierniki (paski; np. ATB, Limit Break, Overdrive).

Typy systemów bitewnychEdytuj

Traditional Turn-BasedEdytuj

Po polsku: Tradycyjne Ruchy.Wystąpił w:

Active Time BattleEdytuj

Po polsku: Bitwy w Czasie Aktywnym. Wystąpił w:

Command Synergy BattleEdytuj

Po polsku: Bitwy Wielokomendowe. Wystąpił w:

Istotą Bitew Wielokomendowych jest to, iż w ciągu jednego ruchu można wykonać kilka akcji jedna po drugiej. Akcje te ładują się w pasku ATB, a tych może być aż 6 (6-sty jest dodatkowy - należy mieć odpowiedni model broni dla danej postaci); koszt jednej akcji waha się od jednego (1) paska (komendy takie jak Atak, Fire czy Cure) do całego (zdolności pełnego paska, np. Death Vanille czy też Last Resort Hope'a).

Conditional Turn-BasedEdytuj

Po polsku: Bitwy Ruchów Uwarunkowanych. Wystąpił w:

Real Time BattleEdytuj

Po polsku: Bitwy Czasu Rzeczywistego. Wystąpił w:

Active Dimension BattleEdytuj

Po polsku: Bitwy Wymiarowe Czasu Rzeczywistego. Wystąpił w:

Istotą tego systemu jest walka w czasie w rzeczywistym, odbywająca się w terenie, a nie jak to dotychczas było (nie wliczając Final Fantasy XI), na osobnej mapie. Wszystkie (grywalne) postacie mogą mieć strategię dostosowaną do przeciwnika na podstawie gambitów (priorytetowanie pewnych akcji nad innymi).

Więcej z Fandomu

Losowa wiki